Sunday, November 14, 2010

5 Kesalahan Diet & Cara Terbaik

1) Tidak bersarapan
Lambat datang ke tempat kerja membuat anda tidak sempat bersarapan. Tidak bersarapan setiap hari boleh memberi kesan buruk kepada kesihatan. Akibatnya, apabila lapar anda akan makan apa yang anda suka dan makan makanan yang tidak sihat.
Cara terbaik: Sebelum anda keluar rumah, ambillah secawan kopi untuk mengalas perut atau bekalkan makanan seperti roti, buah atau yogurt untuk anda makan dalam perjalanan ke pejabat.

2) Makanan kegemaran
Anda tentu mempunyai makanan kegemaran dan mungkin makanan yang sering menjadi pilihan anda adalah makanan berlemak tinggi dan berkalori.
Cara terbaik: Tidak salah anda mempunyai makanan kegemaran tetapi anda boleh mengambil dalam jumlah yang sedikit dan memperbanyakkan salad atau sayuran dalam menu anda. Gantikan juga jenis makanan kepada makanan yang rendah lemak.

3) Makan di luar
Setiap kali anda makan di luar, tentu sekali anda ingin mencuba apa yang menarik. Di samping itu, kesibukan kerja membuatkan anda tidak sempat memasak. Jadi, jalan mudah adalah dengan memesan makanan di restoran atau kedai yang sudah menjadi rutin seharian anda.
Cara terbaik: Cuba cari menu yang menyediakan masakan yang rendah kalori dalam makanan. Pada awalnya, mungkin agak susah untuk lidah anda menerimanya tetapi lama-kelamaan ia sudah menjadi kebiasaan kepada anda.

4) Sering mengunyah
Sebelum makan malam bermula, tentu mulut anda ingin mengunyah makanan ringan. Tidak kiralah sama ada ketika membersihkan rumah, mencuci pakaian, menonton tv atau ketika membaca majalah.
Cara terbaik: Anda boleh buat peraturan baru dengan cara tidak mengunyah ketika menonton televisyen. Cuba letakkan dalam fikiran anda ini atau di dalam diari anda. Cara ini boleh membantu anda berfikir 2 kali sebelum anda mengunyah.

5) Berharap berat badan turun cepat

Anda terlalu mengharapkan agar berat badan anda turun dengan cepat ketika berdiet. 1kg atau 2kg dalam seminggu mungkin terlalu sedikit untuk anda. Jika tidak berjaya, ia akan membuatkan anda cepat putus asa dan menyerah kalah.
Cara terbaik: Tanamkan tekad 'pasti boleh'. Jika anda merasakan jumlah penurunan itu terlalu sedikit, cubalah untuk tidak langsung mengambil makanan yang berlemak atau kalori tinggi. Lihatlah hasilnya.

1 comment:

peah @ peps said...

mak selalu pesan...jangan tak breakfast...

Kim Kardashian's Mansion