Saturday, September 11, 2010

Apa itu Selulit?

Selulit terjadi ekoran banyaknya timbunan lemak, sisa-sisa pembuangan dan racun di bawah kulit. Timbunan akan menyekat saluran yang berperanan untuk membuang racun tidak dapat bekerja dengan baik. Akibatnya, timbullah pembengkakan pada kulit. Permukaan kulit Nampak bergelombang seperti kulit limau. Bila kulit yang terkena selulit adalah luas ia member kesan negatif pada kulit.

Penyebab utama faktor timbulnya selulit ini adalah hormon yang menyebabkan timbunan cairan dalam jaringan kulit dan menurunkan proses pembakaran lemak. Faktor-faktor lainnya turut dipengaruhi oleh bentuk. Bagi wanita, jaringan di bahagian bawah perut dan pinggul adalah sangat longgar. Lemak mudah masuk ke jaringan ini. Maka tidak hairanlah bila selulit mudah terjadi pada bahagian perut, paha, pinggang, punggung atau lengan atas.

Di pasaran hari ini, terdapat pelbagai jenis produk krim anti selulit. Pemakaiannya adalah dengan cara menyapukan krim tersebut pada bahagian yang bermasalah dengan sapuan secara memutar. Urut perlahan-lahan di tempat yang terdapat selulit itu. Urutan ini dikatakan boleh memperbaiki pembuluh darah yang terhalang dan meningkatkan penyerapan zat yang terdapat dalam krim tersebut.

Namun, krim tersebut hanya menyentuh daerah permukaan kulit sahaja dan bukan lemak yang berada di bawahnya. Lantaran itu, sebaik-baiknya kamu kombinasikan olahraga dan diet untuk memperolehi hasil yang lebih optimum.

No comments: