Tuesday, September 7, 2010

Nutrien Untuk Rambut

Jangan risau, selain perawatan luaran, perlu kamu ketahui ialah pemakanan juga penting untuk rambut. Vitamin dan pelbagai manfaat yang terkandung di dalam makanan mampu membuatkan rambut kamu kembali cantik, berkilau, segar dan bermaya:-

Zat Besi
amat penting untuk membekalkan oksigen yang secukupnya pada rambut. Kekurangan zat besi akan membuatkan rambut dan akar rambut kekurangan oksigen. Makanan yang kaya dengan zat besi adalah daging merah, sayuran berdaun gelap.

Zink
Amat diperlukan untuk mencegah rambut gugur dan menghasilkan protein untuk rambut. Antara makanan yang kaya zink adalah daging dan makanan laut.

Tembaga
Rambut juga memerlukan tembaga untuk proses pigmentasi rambut, sehinggakan rambut kamu kelihatan lebih cantik dalam warna yang semula jadi. Makanan yang kaya tembaga adalah kerang, hati, sayur-sayuran segar, kacang dan daging.

Vitamin A
Yang terkandung di dalam buah-buahan dan sayur-sayuran seperti lobak merah membantu memulihkan masalah rambut gugur.

Vitamin B dan Vitamin C
Amat diperlukan untuk melancarkan perjalanan darah agar rambut kamu menjadi lebih kuat. Vitamin C pula merupakan antioksida yang membantu untuk meremajakan dan merawat sel-sel yang rosak. Antara buah-buahan yang kaya dengan vitamin C adalah lemon, limau dan strawberi.

Vitamin E
Merupakan antioksida yang berkemampuan untuk menghasilkan kulit yang sihat dan mengaktifkan pertumbuhan rambut. Makanan yang kaya vitamin E adalah minyak kacang dan hati.

1 comment:

ken said...

mesti jaga rambut =)