Saturday, September 11, 2010

Wanita Dan Kulat Alat Sulit

Di kawasan alat sulit wanita memang tumbuh sejumlah kulat. Ketika mendapat rangsangan, kulit tersebut akan berkembang menjadi infeksi. Iklim negara kita yang panas dan lembap juga merupakan salah satu faktor yang mudah untuk mengundang pertumbuhan kulat. Semak fakta tentang wanita dan infeksi kulat ini.

Kedudukan alat sulit wanita yang berada di dalam, membuatkan lorong antara mulut alat sulit dan alat peranakan menjadi lembap. Akibat kurangnya udara, lokasi tersebut menjadi tempat yang paling ideal untuk perkembangan dan pembiakan kulat.

60-80 peratus wanita pernah mengalami infeksi kulat ‘Candida,’ yang dikatakan infeksi kulat paling mudah untuk dijangkiti.

Hubungan seksual yang tidak bersih juga boleh mengakibatkan infeksi kulat, dan bintik kulat tersebut boleh menjangkiti pasangan. Aktiviti yang mengeluarkan banyak peluh akan mengundang perkembangan kulat.

Gejala tumbuhnya kulat juga boleh dikenal pasti dengan rasa gatal yang disertai gumpalan putih seperti keputihan. Kemudian, tumbuh binti-bintik kemerahan di sekitar kawasan alat sulit wanita.