Thursday, August 26, 2010

5 Tips Untuk Langsing Tubuh

Memiliki tubuh yang langsing tentunya menjadi idaman sesiapa sahaja . Lebih-lebih lagi gadis remaja sepertimu. Namun tidak semua mampu memilikinya kerana ada banyak factor yang mempengaruhi pembentukan fizikal seseorang itu. Bagaimanapun kamu masih boleh mencuba tips di bawah untuk memiliki tubuh langsing idaman kamu:

1. Setiap hidangan perlu ada sumber protein, karbohidrat, lemak dan sejumlah serat. Untuk sarapan pagi kamu boleh mengambil sebiji epal bersama yogurt rendah lemak.

2. Jangan kira jumlah kalori yang masuk. Sebaiknya kurangkan saiz makanan yang kamu ambil. Elakkan memotong kemasukan kalori secara drastic kerana ia akan menurunkan kadar metabolism tubuh kamu.

3. Dengar sahaja perkataan diet, kamu pasti membayangkan pelbagai makanan yang lazat harus dielakkan daripada menu diet. Kamu tidak semestinya perlu menghindarinya. Sebaliknya, beri perhatian kepada kuantiti yang sedikit dan terkawal.

4. Pastikan kalori yang masuk itu adalah dari makanan dan bukannya dari minuman. Sebotol minuman soda mengandungi kira-kira 150 kalori. Gantikan dengan pengambilan air kosong secukupnya.

5. Diet kamu akan lebih efektif jika diikuti dengan senaman atau aktiviti riadah. sesuaikan aktiviti-akitiviti tersebut dengan diet. Fokuskan minda bahawa kamu mahu kelihatan bagaimana. Elakkan focus kepada berapa berat yang kamu ingin turunkan. Fikirkan berapa inci yang mahu kamu turunkan dan bukannya jumlah kilogram.

No comments: