Tuesday, August 3, 2010

Benjolan Itu Kanser

Sekiranya kamu menemui benjolan di beberapa bahagian tubuh seperti di payudara, leher, perut atau di bahagian tubuh lain, jangan panic. Belum tentu benjolan tersebut adalah tumor ganas atau kenser. Untuk memastikan ianya bukan kanser, kamu perlulah mendapatkan pemeriksaan di hospital atau klinik.

Benjolan Di Payudara
Ada kemungkinan benjolan tersebut disebabkan oleh berlakunya perubahan perubahan hormone dalam tubuh. Ia tidak berbahaya, bentuknya seperti buah anggur yang lembut, dan bergerak ketika disentuh. Namun sekiranya benjolan tersebut menimbulkan kesakitan dan terdapat kesan yang agak pelik serta membimbangkan, usah tunggu lagi, segeralah ke klinik untuk pemeriksaan lanjut.

Benjolan di Celah Paha
Pernah mengalami benjolan kecil di celah paha? jangan kuatir, kerana setiap wanita pernah mengalaminya. Boleh jadi ia disebabkan kerana hampir setiap wanita pernah mengalaminya. Boleh jadi ia disebabkan oleh kesan dari pakaian dalam, akibatnya waxing atau ketika itu kamu diserang flu. Benjolan ini hanyalah isyarat yang menunjukkan system kekebalan tubuh sedang melakukan tugasnya dengan baik, iaitu menyingkirkan bakteria dan virus.

No comments: